הערות לסדר היום

הערות לסדר היום

 1. על האתר – אתר הקיבוץ משמש בין השאר במה להתבטאויות של חברים. כך נהוג ומקובל עד היום. הדיון שהתפתח כאן על לגיטימיות השימוש באתר, הוא בעייני דיון מישני, לאור כובד הנושאים האחרים שהועלו (וראוי שיהיו עיקר הדיון). כאן המקום להזכיר שלאתר אין תקנון, אין לגביו נהלים והחלטות מסודרות ואין לו הנהלה ציבורית נבחרת, דברים שהעלתי בפני המזכירות לפני מספר שנים ודבר לא נעשה בנדון, אם כך תמוהה הטענה שביקורת אין לה מקום באתר. האתר אינו שופרו של הממסד ויש בו גם מקום לביקורת. מי שחושב שבעידן התקשורת ללא גבולות, פייסבוק, ווטסאפ ושאר האמצעים, ניתן יהיה להסתיר מידע וליפות את המציאות, שוגה באשליות.

2. תקציב – למה צריך תקציב? שאל אותי חבר ותיק. הרי מה שהיה הוא שיהיה, מוציאים כמה שצריכים… ומי קובע את הצרכים? אני שואל. אני מנסה להסביר לו כי תקציב הינו מסגרת המגבילה את הרצונות ומנחיתה אותם לקרקע המציאות. אי אפשר להוציא אלא ממה שיש.  ואם אין תקציב אך יש בעלי תפקידים שממשיכים להוציא כסף מהקופה הציבורית, הם מתנהלים בשטח הפקר, ללא בקרה ציבורית וללא שקיפות. תקציב הוא אבן יסוד בניהול וכשהוא מאושר באופן דמוקרטי (באסיפה), הוא אבן יסוד בדמוקרטיה. חריגה מתקציב משמעותה אי כיבוד החלטות דמוקרטיות וניצול הסמכות. ועוד משהוא, לניהול תקציב ללא חריגות יש להבטיח כי קיימת גם בקרה תקציבית.

3. גרעון 2014 – נו, אז מה אם יש גרעון? שואל אותי חבר אחר. למה אתה עושה מזה ענין כזה גדול? חשבתי לעצמי, עברו כבר יותר מעשר שנים מאז הסדר החובות שלנו (2003), הסדר לחוב פתוח, נושא ריבית חריגה, בסדר גודל של 76 מיליון ₪, כנראה שיש חברים ששכחו. גרעון יוצר חוב, חובות לספקים, חובות לנותני האשראי וכו'. למי שעדין לא שם לב, גרעון הקהילה (במילים אחרות, חריגה בלתי מאושרת מתקציב) בשנת 2014 הינו 1.8 מיליון ₪, מי שנכח באסיפה קיבל הסבר לסיבות ליצירת הגרעון, אם כל הכבוד להסברים אסור לעבור על כך לסדר היום. את הנעשה אין להשיב אך יש ללמוד ממנו, להפיק לקחים ולמנוע בכל דרך אפשרית את הישנות המקרה. בדיוק בשביל זה יש מבקר ולכן נכון נעשה אם נעביר את הנושא לבדיקת המבקר.

4. גרעון 2015 – אם הבנתי נכון, הנהלת הקהילה מציעה תקציב גרעוני גם ב- 2015, אם נכונים ההסברים שקיבלנו על הסיבות לגרעון ב- 2014, הסיבות לגרעון קשורות לחילופי גברי של מספר רב של בעלי תפקידים, אבל עכשיו, כשכל המשרות כבר מאוישות, מה ההסבר לגרעון המוצע ב- 2015, האם מדובר במצב כרוני ואיך בדיוק נתגבר על הגרעון המצטבר. יש לקוות שהאסיפה לא תיתן את ידה לתקציב גרעוני, יש לעמוד על כך שתקציב 2015 (כבר חלפה כמעט חצי שנה) יהיה מאוזן.

5. מסים 40 ודי – לא ניתן יהיה לדון בסוגיית התקציב, ללא צלילה בלתי נמנעת אל סוגיות המיסים. "הכנסה מיגיעה אישית" כך מגדירה רשות המיסים את ההכנסה מעבודה. גם המדינה מבינה שיש גבול הגיוני לגובה המס, גבול שמעבר לו המוטיבציה להעלמת מס עולה. הגיע הזמן לשינוי המס הקרוי "היטל איזון". 40% ודי, זה שיעור המס המקסימלי שחבר צריך לשלם על הברוטו שלו על הכנסה מיגיעה אישית, לאחר מס הכנסה, בטל"א, מס בריאות והיטל איזון, יישארו בידי החבר 60% מהכנסתו. 40% ודי – זו התקרה המקסימלית למיסוי, כי לא יתכן שמרבית ההכנסה מיגיעה אישית, לא תישאר בידי החבר.

 שבוע טוב, קוני

  • ואותי מעניין

    מה יגידו חברי הקיבוץ הנקלטים החדשים???